Dry needling

Dry needling fysiotherapie is een nieuwe behandelmethode. De behandeling is gericht op het ’uitschakelen’ van triggerpoints. Een tiggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn 'op afstand' veroorzaakt. Via het gericht aanprikken van deze triggerpoint door middel van een acupunctuurnaald worden deze punten allereerst gevonden en vervolgens gedeactiveerd. Hierdoor raken de spieren snel en langdurig ontspannen.
Werkwijze van dry needling fysiotherapie
De fysiotherapeut voert eerst door middel van een gesprek een gericht onderzoek uit om uw klachten nader te analyseren. Daarna worden de spieren verder onderzocht die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar die bewuste triggerpoints.

Hoe uiten triggerpoints zich?

• Lokale drukpijn en stijfheid in de spier(en);
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten;
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en);
  • Pijn-ontwijkend gedrag;
  • Hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Door een verkeerde beweging of een ongeval (acuut);
  • Door een langdurig verkeerde houding (chronisch);
  • Door langdurige overbelasting van de arm, schouder en/of nek door veelvuldig computergebruik;
  • Door overbelasting en/of blessures bij sporters;
  • Door verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia;
  • Door langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips of een sling;
  • Door psychologische factoren zoals stress en depressie;
  • Door voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk);
  • Door slaaptekort;
  • Door te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak/handtas.